ג'ורג' הקדוש ועיצוב תיאורו באמנות הרומנסקית

שיתוף:

מבוא

תקופת ימי הביניים התאפיינה, בין היתר, גם בעיסוק שבין הנורמטיבי לחריג, בין הטוב ובין הרע. המתח בין דמות בן האנוש כדמות נורמטיבית לבין הדמות החריגה הלא אנושית, הוצג באמצעים ובדרכים שונות. אחת מן הדרכים לביטוי חריגה זו, היה החיבור בין הדימוי האנושי והדימוי של הלא אנושי. אחד מאותם חיבורים הוא של דמותו של הרוכב – הלוחם האנושי והדרקון הייצור המפלצתי והלא אנושי.

מקור: wikimedia.org

אחד מן הדימויים של הלוחם האנושי הוא ג'ורג' הקדוש. על פי המסורת ג'ורג' היה לוחם בצבא הרומאי, המציל את הנסיכה ומסייע לעיר סילנה (silene) להתגונן מפני הדרקון הרע המאיים עליהם. כדי להצליח במשימתו הוא מבקש מן המלך ואנשי העיר להיטבל ולהאמין באלוהים ובישו. הוא הורג את הדרקון ועוזב את העיר אחרי שהוא מקבל הבטחה מן המלך כי יפעל על פי הרוח הנוצרית. לאחר זמן מה, כאשר ראה כי נרצחים אלפים מן הקהילה הנוצרית, הוא מחליט לקיים חיים של נוצרי מאמין, דבר המוביל לתקופה בה הרומאים מענים ומייסרים את גופו, בצורות שונות ומשונות, עד שלבסוף עורפים את ראשו.

פולחן הלוחמים הקדושים החל לאחר מסע הצלב הראשון ונראה כי מבין קבוצת הלוחמים הקדושים תופסת דמותו של ג'ורג' הקדוש מקום חשוב ומרכזי בעולמם של האבירים היוצאים למסעי הצלב. בעבודה זו אני מבקשת לבדוק האם ההקשרים הצלבניים של ג'ורג' הקדוש השפיעו על עיצוב תיאורו באמנות הרומנסקית.

בכל פרק בעבודתי זו אנסה לבחון היבט אחר של סוגיה זו. ראשית אבחן מה מקומו של ג'ורג' הקדוש ברוחניות של אותם לוחמים שיצאו למסעי הצלב. מתי וכיצד תופס ג'ורג' הקדוש מקום מרכזי יותר מן הלוחמים הקדושים האחרים במחשבתם של הצלבנים.

את הפרק הבא אייחד למפגש בין האנושי, בדמותו של ג'ורג' הקדוש, ובין המפלצתי בדמותו של הדרקון. אנסה לבדוק מה מייחד את המפגש הזה ואילו מטרות הוא משרת בעולמם של הצלבנים.

נראה כי באמנות של מערב אירופה מוצג ג'ורג' הקדוש בשני דימויים עיקריים והם: האחד, דימוי שלו בלבד, כאביר לוחם והשני כאביר לוחם הקוטל את הדרקון. למסורת החזותית הזו אייחד את הפרק הבא בעבודה ואנסה לענות האם יש הקשרים בין דימויים אלה לצלבנים. לשם כך בחרתי שתי כנסיות שבכל אחת מהן ניתן לראות אחד מן הדימויים הללו.

את הפרק האחרון בעבודתי אייחד לדמויות הפרשים באופן כללי, ללא קשר לדימויו של ג'ורג' וללא קשר לדימויו כלוחם הנאבק בדרקון. אבחן דימויים שונים, אנסה להבין למי ניתן ליחסם ואבדוק האם הם רלוונטיים גם לניתוח של הדימוי של ג'ורג' הקדוש. זוהי הצגת תמונה נרחבת יותר של ההקשרים הסימבוליים והאיקונוגרפיים של דמות הרוכב.

ברוכים הבאים!
רחל ספיר

רחל ספיר

מרצה. מספרת סיפורים

פעם מזמן מזמן, אחרי ארוחת השבת, אבא היה מספר לנו סיפור. כשהוא סיפר, הזמן עצר מלכת, לא עניין אותי שום דבר, הייתי מרותקת. סיפורים מופלאים, ספק אמיתיים, ספק בדיוניים, אבא שלי היה מספר הסיפורים. היום כשאומרים עלי "את לא רק מרצה, את מספרת הסיפורים", אני חושבת על אבא, מבחינתי שם הכל התחיל. ספור הוא כמו חץ שננעץ עמוק בלב, שם הוא נשאר…

צרו איתי קשר

להזמנת הרצאה/סדרה, או ליצירת קשר מוזמנים לכתוב לי

הרצאות שצפית בהם לאחרונה
לא נצפו עדיין הרצאות באתר
טיולים
עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך