איך יוצאים מן הפלונטר? מי יחתוך את קשר גורדי?

שיתוף:

נחום ברנע, כתב אתמול בידיעות אחרונות, על מיתוס מתוך המיתולוגיה היוונית, כשביקש להמחיש, כי במצב שנוצר, אנחנו זקוקים לפתרון לפלונטר הפוליטי, אנחנו צריכים מישהו שיתיר את קֶשֶר גּוֹרְדִי.

איזה קשר?

אז סיפור שהיה כך היה: לפיריגים לא היה מלך והאורקל הכריז, כי האדם הבא שיכנס לעיר על עגלה הרתומה לשור, יומלך למלכם. איכר בשם גורדיוס היה זה שנכנס והוא הוכרז כמלך הפיריגים. מתוך הכרת כבוד, בנו מידאס נתן את העגלה כמנחה לאל הפיריגי סבזיוס (לימים זהו זאוס, ראש האלים היווני) הוא קשר לעמוד את העגלה, בקשר מורכב ומסובך, ללא קצה חבל אותו ניתן למשוך. לימים תיאר אותו ההיסטוריון הרומי, קווינטוס קורטיוס רופוס, כקשר הכולל כמה קשרים שהסתבכו כל כך, עד שאי אפשר היה להבין כיצד הידקו את הכל ביחד. היה ידוע לכל, כי האדם שיצליח להתיר את סבך הקשר, יכבוש את אסיה כולה. כעבור כמה מאות, אחרי שכמה נכשלו במשימה, הגיע אלכסנדר מוקדון, ששמע גם הוא את המיתוס הזה, למקום בו עדיין הייתה קשורה העגלה וניסה גם כן. לפי הדעה הרווחת נאמר, כי אלכסנדר חשב שהדרך שבה יותר הקשר איננה חשובה ומשלא הצליח בדרך המקובלת, הוא לקח את חרבו ובאבחה אחת התיר את הקשר. לימים, הנבואה התקיימה, הוא כובש את מרבית שטחה של יבשת אסיה ומקבל את הכינוי אלכסנדר "הגדול". היום כשאומרים "חתך את קשר גורדי", הכוונה היא לאדם שמצא פתרון מהיר למשהו מסובך.

מתוך הרצאות שלי על המיתולוגיה היוונית

ברוכים הבאים!
רחל ספיר

רחל ספיר

מרצה. מספרת סיפורים

פעם מזמן מזמן, אחרי ארוחת השבת, אבא היה מספר לנו סיפור. כשהוא סיפר, הזמן עצר מלכת, לא עניין אותי שום דבר, הייתי מרותקת. סיפורים מופלאים, ספק אמיתיים, ספק בדיוניים, אבא שלי היה מספר הסיפורים. היום כשאומרים עלי "את לא רק מרצה, את מספרת הסיפורים", אני חושבת על אבא, מבחינתי שם הכל התחיל. ספור הוא כמו חץ שננעץ עמוק בלב, שם הוא נשאר…

צרו איתי קשר

להזמנת הרצאה/סדרה, או ליצירת קשר מוזמנים לכתוב לי

הרצאות שצפית בהם לאחרונה
לא נצפו עדיין הרצאות באתר
טיולים
עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך