דימויה של דיאנה במנזר סן פאולו בפארמה

שיתוף:

מבוא

בתקופת הרנסנס הייתה שאיפה להחיות את העולם הקלאסי גם באמצעות הדמויות והסיפורים המיתולוגיים, אולם, אין זה חיקוי בלבד של התרבות הפגנית, אלא שילוב של המורשת הקלאסית עם המורשת הנוצרית. השכבה המשכילה הורגלה לאתר ולהבחין במובנים השונים של יצירות האמנות ונראה כי גם במנזר זה ישנן כמה שכבות ועל הצופה לנסות ולהבין את פשרן. הפטרון הגדול ביותר של אמנות, הייתה הכנסייה או מטעמה, אליה התווספו אנשי אצולה, שליטי ערים ומשפחות עשירות. 

מקור: wikimedia.org

בראשית הפרק הראשון, אבדוק מי המסדר אליו השתייך מנזר זה ומי הן הנשים שהצטרפו לשורותיו, אעסוק בקצרה רק במה שיכול להאיר את נושא הפטרונות והאמנות; שיוך זה יכול לשפוך אור על הדרך בה החליטה ראשת המנזר לעטר את חדרה הפרטי. את החלק הבא של פרק זה אייחד למרחב הנשי של חוג נשות האצולה של צפון איטליה, הרקע ממנו באה גם הפטרונית ובין היתר אתייחס לדרך בה נתפסה האישה האידאלית בעיני בני התקופה. את הפרק הזה אחתום בכמה מילים על חדרם של ראש וראשת מנזר באופן כללי בתקופה זו. את הפרק השני בעבודתי אקדיש לתיאור כללי של המנזר, תיאור חדרה של ראשת המנזר ותיאור דימויה של האלה דיאנה בחדר זה.

ציורי הקיר עוררו ויכוח באשר למשמעות האיקונוגרפית שלהם ובפרק השלישי אנסה לבחון מדוע הוצג דימויה של דיאנה במנזר סן פאולו (Monastero di San Paolo) בפארמה. ראשית אבחן את הדעה הרווחת במחקר, הטוענת, כי למתח שהיה קיים בין ראשת המנזר ובישוף העיר, בדבר סגירותו של המנזר בפני הציבור הרחב, הייתה השפעה גדולה ודימוי זה הוא הצהרה שלה נגד אלה המנסים לערער על סמכותה. ראשת המנזר השתייכה לקבוצה של מלומדים שהרחיבה את ידיעותיה בתקופה הקלאסית ואלה רצו להראות את ידענותם; לכן, אדון בהיבט זה אחרי שאבדוק מי היא, על פי המיתולוגיה היוונית-רומית, האלה דיאנה. אני מניחה שאנשי התקופה וראשת המנזר בכללם, הציבו דימויים מהעולם הקלאסי בחדריהם הפרטיים, כדי להראות את בקיאותם. זאת ועוד, אני מניחה כי תפקידיה המרכזיים של האלה דיאנה קשורים להצגת דמותה וראשת המנזר נותנת להם, ברוח התקופה, את הפרשנות הדתית נוצרית. לכן, בהמשך פרק זה אבדוק האם תפקידיה המרכזיים של האלה קשורים לאלה של ראשת המנזר; הראשון, דיאנה כאלת הצייד והשני, כאלת הירח.

ברוכים הבאים!
רחל ספיר

רחל ספיר

מרצה. מספרת סיפורים

פעם מזמן מזמן, אחרי ארוחת השבת, אבא היה מספר לנו סיפור. כשהוא סיפר, הזמן עצר מלכת, לא עניין אותי שום דבר, הייתי מרותקת. סיפורים מופלאים, ספק אמיתיים, ספק בדיוניים, אבא שלי היה מספר הסיפורים. היום כשאומרים עלי "את לא רק מרצה, את מספרת הסיפורים", אני חושבת על אבא, מבחינתי שם הכל התחיל. ספור הוא כמו חץ שננעץ עמוק בלב, שם הוא נשאר…

צרו איתי קשר

להזמנת הרצאה/סדרה, או ליצירת קשר מוזמנים לכתוב לי

הרצאות שצפית בהם לאחרונה
לא נצפו עדיין הרצאות באתר
טיולים
עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך