מבוא
תקופת ימי הביניים התאפיינה, בין היתר, גם בעיסוק שבין הנורמטיבי לחריג, בין הטוב ובין הרע. המתח בין דמות בן האנוש כדמות נורמטיבית לבין הדמות החריגה הלא אנושית, הוצג באמצעים ובדרכים שונות. אחת מן הדרכים לביטוי חריגה זו, היה החיבור בין הדימוי האנושי והדימוי של הלא אנושי. אחד מאותם חיבורים הוא של דמותו של הרוכב – הלוחם האנושי והדרקון הייצור המפלצתי והלא אנושי.
אחד מן הדימויים של הלוחם האנושי הוא ג'ורג' הקדוש. על פי המסורת ג'ורג' היה לוחם בצבא הרומאי, המציל את הנסיכה ומסייע לעיר סילנה (silene) להתגונן מפני הדרקון הרע המאיים עליהם. כדי להצליח במשימתו הוא מבקש מן המלך ואנשי העיר להיטבל ולהאמין באלוהים ובישו. הוא הורג את הדרקון ועוזב את העיר אחרי שהוא מקבל הבטחה מן המלך כי יפעל על פי הרוח הנוצרית. לאחר זמן מה, כאשר ראה כי נרצחים אלפים מן הקהילה הנוצרית, הוא מחליט לקיים חיים של נוצרי מאמין, דבר המוביל לתקופה בה הרומאים מענים ומייסרים את גופו, בצורות שונות ומשונות, עד שלבסוף עורפים את ראשו.
פולחן הלוחמים הקדושים החל לאחר מסע הצלב הראשון ונראה כי מבין קבוצת הלוחמים הקדושים תופסת דמותו של ג'ורג' הקדוש מקום חשוב ומרכזי בעולמם של האבירים היוצאים למסעי הצלב. בעבודה זו אני מבקשת לבדוק האם ההקשרים הצלבניים של ג'ורג' הקדוש השפיעו על עיצוב תיאורו באמנות הרומנסקית.
בכל פרק בעבודתי זו אנסה לבחון היבט אחר של סוגיה זו. ראשית אבחן מה מקומו של ג'ורג' הקדוש ברוחניות של אותם לוחמים שיצאו למסעי הצלב. מתי וכיצד תופס ג'ורג' הקדוש מקום מרכזי יותר מן הלוחמים הקדושים האחרים במחשבתם של הצלבנים.
את הפרק הבא אייחד למפגש בין האנושי, בדמותו של ג'ורג' הקדוש, ובין המפלצתי בדמותו של הדרקון. אנסה לבדוק מה מייחד את המפגש הזה ואילו מטרות הוא משרת בעולמם של הצלבנים.
נראה כי באמנות של מערב אירופה מוצג ג'ורג' הקדוש בשני דימויים עיקריים והם: האחד, דימוי שלו בלבד, כאביר לוחם והשני כאביר לוחם הקוטל את הדרקון. למסורת החזותית הזו אייחד את הפרק הבא בעבודה ואנסה לענות האם יש הקשרים בין דימויים אלה לצלבנים. לשם כך בחרתי שתי כנסיות שבכל אחת מהן ניתן לראות אחד מן הדימויים הללו.
את הפרק האחרון בעבודתי אייחד לדמויות הפרשים באופן כללי, ללא קשר לדימויו של ג'ורג' וללא קשר לדימויו כלוחם הנאבק בדרקון. אבחן דימויים שונים, אנסה להבין למי ניתן ליחסם ואבדוק האם הם רלוונטיים גם לניתוח של הדימוי של ג'ורג' הקדוש. זוהי הצגת תמונה נרחבת יותר של ההקשרים הסימבוליים והאיקונוגרפיים של דמות הרוכב.